- Кількість кредитів 5
- Тип Обов'язковий
- Семестр 6
- Рівень вищої освіти Бакалавр
- Підсумковий контроль Залік
1. Анотація дисципліни (призначення навчальної дисципліни).
Навчальна дисципліна «Елементарна математика і методика викладання математики», яка є складовою освітньої програми зі спеціальності 111 «Математика» для галузі знань 11 – «Математика та статистика», повиннарозкрити важливе значення математики для загальної та професійної освіти людини, шляхи практичного застосування математики у різних галузях знань, вплив математики на розвиток логічного і візуального мислення, просторової уяви і уявлень, наукового світогляду; показати взаємозв’язок методики навчання математики з математикою як наукою та іншими дисциплінами;особливості організації процесу навчання математики у ЗЗСО, зміст, способи і засоби підвищення якості математичної освіти суб’єктів навчання, що стосуються вибраних питань елементарної математики (тригонометрії, планіметрії та стереометрії).
2. Мета навчальної дисципліни:удосконалити математичну підготовку студентів у галузі елементарної математики, що стосуються тригонометрії, планіметрії та стереометрії;формувати у студентів професійні знання, навички й уміння, які забезпечуватимуть реконструктивно-варіативний рівень та становитимуть основу творчого рівня виконання майбутніми вчителями основних виробничих функцій та відповідних їм типових задач діяльності вчителя математики у ЗЗСО і ЗВО.
3. Пререквізити. Для підвищення ефективності засвоєння курсу«Елементарна математика і методика викладання математики» здобувач вищої освіти має вивчити такі дисципліни: «Алгебра і теорія чисел», «Аналітична геометрія», «Педагогіка», «Історія математики», «Математичний аналіз», «Комплексний аналіз»,«Теорія ймовірностей і математична статистика».
4. Результати навчання.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент має набути таких компетентностей:
- здатності застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК-2);
- знання й розуміння предметної області та професійної діяльності (ЗК-3);
- здатності учитися і оволодівати сучасними знаннями (ЗК-7);
- здатності формулювати проблеми математично та в символьній формі з метою спрощення їхнього аналізу й розв’язання (ФК-1);
- здатності подавати математичні міркування та висновки з них у формі, придатній для цільової аудиторії, а також аналізувати та обговорювати математичні міркування інших осіб, залучених до розв’язання тієї самої задачі (ФК-2);
- здатності здійснювати міркування та виокремлювати ланцюжки міркувань у математичних доведеннях на базі аксіоматичного підходу, а також розташовувати їх у логічну послідовність у тому числі відрізняти основні ідеї від деталей і технічних викладок (ФК-3);
- здатності конструювати формальні доведення з аксіом та постулатів і відрізняти правдоподібні аргументи від формально бездоганних (ФК-4);
- здатності до кількісного мислення (ФК-6);
- здатності застосовувати чисельні методи для дослідження математичних моделей (ФК-9);
- здатності до аналізу математичних структур, у тому числі до оцінювання обґрунтованості й ефективності використовуваних математичних підходів (ФК-10);
- здатності пояснювати в математичних термінах результати, отримані під час підрахунків (ФК-11);
- відтворювати історичний розвиток математичних знань та парадигм, називати сучасні тенденції в математиці, описувати нерозв’язані математичні задачі (ПРН-З-1);
- знати принципи modusponens (правило виведення логічних висловлювань) та modustollens (доведення від супротивного) і використовувати умови, формулювання, висновки, доведення та наслідки математичних тверджень (ПРН-З-3);
- розуміти фундаментальну математику на рівні, необхідному для досягнення інших вимог освітньої програми (ПРН-З-4);
- знати методи математичного моделювання природничих та/ або соціальних процесів (ПРН-З-6);
- володіти основними математичними методами аналізу, прогнозування та оцінки параметрів моделей, базовими математичними способами інтерпретації числових даних та основними принципами функціонування природничих процесів (ПРН-З-7);
- пояснювати математичні концепції мовою, зрозумілою для нефахівців у галузі математики (ПРН-У-1);
- розв’язувати задачі придатними математичними методами, перевіряти умови виконання математичних тверджень, коректно переносити умови та твердження на нові класи об’єктів, знаходити й аналізувати відповідності між поставленою задачею й відомими моделями (ПРН-У-5);
- розв’язувати конкретні математичні задачі, які сформульовано у формалізованому вигляді; здійснювати базові перетворення математичних моделей (ПРН-У-6);
- знати теоретичні основи і застосовувати методи математичного аналізу для дослідження функцій однієї та багатьох дійсних змінних (ПРН-У-7);
- знати теоретичні основи і застосовувати методи аналітичної та диференціальної геометрії для розв’язування професійних задач (ПРН-У-8);
- знати теоретичні основи і застосовувати алгебраїчні методи для вивчення математичних структур (ПРН-У-9);
- знати теоретичні основи і застосовувати методи топології, функціонального аналізу й теорії диференціальних рівнянь для дослідження динамічних систем (ПРН-У-10);
- знати теоретичні основи і застосовувати методи теорії функцій комплексної змінної (ПРН-У-12);
знати:основні поняття і факти загальноосвітнього курсу математики, що відповідає Державному стандарту освітньої галузі «Математика» і стосуються тригонометрії, планіметрії та стереометрії поглибленого рівня; специфіку загальноосвітньої та спеціалізуючої функцій загальноосвітнього курсу математики; логічну структуру загальноосвітнього курсу математики та особливості його змістових ліній; специфіку математичних, навчальних та методичних задач, а також способи їх формулювання і постановки у процесі навчання математики у ЗЗСО і ЗВО.
вміти:виконувати логіко-математичний і семіотичний аналіз змісту навчального матеріалу навчальної та програмової теми (виділяти стрижневий та супровідний матеріал, провідні ідеї теми, базові знання та вміння, внутрішні та внутрі- та міжпредметні зв’язки теми тощо) загальноосвітнього курсу математики; виконувати аналіз наборів математичних задач до певної теми загальноосвітнього курсу математики (тригонометрії, планіметрії та стереометрії): кількість та якість задач, призначених для розкриття сутності нових об’єктів засвоєння, для формування вмінь, для організації математичної діяльності на рівні ЗЗСО; кількість та якість задач-засобів мотивації, задач-вправ для актуалізації базових знань, задач для розосередженого повторення тощо; виконувати постановку методичних задач на матеріалі загальноосвітнього курсу математики; створювати систему запитань для повторення базових знань учнів при вивченні загальноосвітнього курсу математики; створювати систему завдань для актуалізації базових умінь учнів при вивченні загальноосвітнього курсу математики; конструювати систему контрприкладів до понять (математичних фактів, способів діяльності), що вивчаються в загальноосвітньому курсі математики; добирати задачі, призначені для: різних етапів формування математичних понять, вивчення математичних фактів, правил і алгоритмів, що є об’єктами засвоєння в загальноосвітнього курсу математики; навчання доведень математичних тверджень; вироблення навичок і вмінь застосовувати набуті знання у стандартних та інших ситуаціях.
Змістовий модуль 1. Тригонометрія
Тема 1.Функція: поняття функції, основні властивості та класифікація елементарних функцій. Дії (операції) над функціями
Тема 2. Синус, косинус, тангенс, котангенс, секанс і косеканс кута (числа) та їх властивості
Тема 3.Формули перетворення тригонометричних виразів
Тема 4. Тригонометричні функції числового аргументу, їх властивості та графіки
Тема 5.Обернені тригонометричні функції, їх властивості та графіки
Тема 6.Тригонометричні рівняння і нерівності та їх системи з однією й кількома змінними
Тема 7.Рівняння і нерівності з оберненими тригонометричними функціями та їх системи
Змістовий модуль 2. Вибрані питання планіметрії та стереометрії
Тема 8.Теорема Менелая та Чеви, їх наслідки
Тема 9. Метричні співвідношення у трикутнику
Тема 10.Теорема Карно та її застосування
Тема 11.Вписані та описані чотирикутники
Тема 12.Вибрані питання стереометрії